2011-04-25

Högtidstid.

Jag borde koncentrera mig på att lära mig de internationella fonetiska alfabetet och de olika ljudens positioner i munnen, men istället slösar jag bort en hel dag framför datorn och olika intelligensbefriande realityshows. Suck. Solen skiner och min påsk har varit väldigt bra, tillbringad i familjens och goda vänners sällskap. Det började med en tradtionsenlig konstrunda med Malena i fredags; vi tittade på blommålningar, amatörkonserter, photoshopade bilder, halva skyltdockor med gasmask och fina skånska oljemålningar som gav mig gåshud.
I lördagskväll var det party hos Emelie och Martin i Sjöbo, knytkalas, där jag stod för sallad och bröd. Hela två barn medverkade på festen och det slog mig att jag är nog fan så vuxen nu, så vuxen att ett barn eller tre inte är ovanligt eller konstigt. Det var ett stort ögonblick för mig. Särskilt som jag även lyckades göra den analyserande kopplingen att Erics och mina vänner i Tyskland alla är minst fem år äldre än mig och där har ingen barn än. Tydligen så är inställningen till barn- och familjeliv lite annorlunda i storstaden Frankfurt än i idylliska Sjöbo.
Vi åt gott, skrattade och snapsade och när de hade blivit mörkt och efterrätten var bortdukad plockade Martin fram gitarren och så sjöng och nynnade vi alla efter bästa förmåga. Det var väldigt mysigt och jag uppskattar dessa fina, jordnära, riktiga vänner så otroligt mycket. I bakhuvudet fanns dock Eric och tankar på hur orättvist det är att jag förr i tiden alltid blev låtsasfru till Andreas. Vi var de stående singlarna och det kunde reta mig att han var min automatiska sällskapsman och bordskavaljer, men NU, nu har jag ju en egen kavaljer, en riktig man som jag vill ha med mig på fest, visa upp, kramas med och förbereda knytkalasmat med, men så är han aldrig i samma land som jag och då blir det jag och Andreas ändå. Stor suck på det.
Igår blev det kvalitetstid med bror, vi grillade och kollade på film och pratade och han var förstående och allvarlig, en lagom lång minut eller så, då han sa att han fattade att det var jobbigare att vara på fest när Eric inte var med. Sen körde han till sin flickvän och jag kollade mer film, inbillade mig att jag hörde en massa konstiga ljud och sen gick jag och la mig när ögonen inte vill vara öppna mer.

Imorgonbitti ska jag få skjuts med pappa till Malmö tidigt på morgonen, gå i skolan och kanske tvätta lite kläder så jag har nåt vårigt att ha på mig i London. På torsdageftermiddag hoppas jag springa in i en snygg tysk på Heathrow och då ämnar jag klamra mig fast honom sen hela helgen. Njuta av solskenet, kanske handla ett par Chloë-solglasögon som jag spanat in och eventuellt crasha Kate och Williams bröllopsfest. Ska bli härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar