2011-01-23

Day 3- My parents







Min mamma

Hon heter Anette och är 62 år gammal tänkte jag skriva, men det är hon ju inte alls! Hon är född -62 och det är en jäkla skillnad. Hennes föräldrar, min mormor och morfar, är pensionerade lantbrukare och därför är mamma en bonnatös ut i fingerspetsarna. Hon är duktig på att laga mat, baka, safta, sylta, stycka gris och göra korv. Dessutom är hon väldigt bra på andra pyssliga handarbetssaker som typ stickning, att sy och virka och laga saker och så där.
Hon är fruktansvärt praktisk och realistisk, på gott och på ont naturligtvis. Tyvärr har hon nästan alltid rätt, även om vi barn långsamt börjar knappa in på den punkten. Hon är full av kloka råd, hon lyssnar och håller med och har alltid nåt vettigt att säga. Hon är finast i världen min mor, och jag brukar ofta tänka att jag vill bli en precis likadan mamma som hon.

Min pappa

heter Göran och är tre år äldre än mamma. Han har eget företag och kör grävmaskin i Malmö varje dag. Han har även odlat skägg sen i höstas, väldigt framgångsrikt kan tilläggas, tydligen kallas han "Obama" på jobbet.
Han är ganska lik mamma egentligen, iallafall när det kommer till hantverkandet och de praktiska grejerna. Pappa byggde vårt första hus i Fränninge och när det blev för litet så byggde han det här som jag sitter och fryser i just nu. Han är grym på att snickra, mecka, bygga och klödda som man säger på ren skånska. Han är inte lika varm och öppen som mamma, men han är klok och lojal. Han har varit med om mycket i sitt liv men för mig är han fortfarande lika stor, respektingivande, ärliga, bullrig och rolig. Fina fina pappa som jag vet gör och alltid kommer göra, allt för oss.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar