2011-09-24

Att skriva prov i 4,5 timmar

Det är såhär för er som inte är insatta, att jag hade en verbal meningsskiljaktighet med en människa som jobbar på Malmö Högskola och har hand om utbytesstudenter som vill åka till Australien. Det hela är en hyffsat lång historia som jag kanske kommer att dra en vacker dag, då den fortfarande gör mig väldigt irriterad, men nu pallar jag inte det. Iallafall så resulterade det hela i att jag kom fram till att mina gymnasiebetyg där jag bevisar för eventuellt universitet i Adelaide att jag hade mvg i Engelska C, är för gammal för att gälla i den ansökan som jag ska lämna in på måndag. Alltså var min enda utväg att anmäla mig till det beryktade TOEFL-testet. Det är ett officiellt engelskaprov, utformat i USA, och resultatet på testet gäller på väldigt många arbetsplatser, universitet och skolor runt om i världen.
Allt är omhuldat av extrem säkerhet och nogrannt utformade regler. Det började med en obligatorisk sign-inträff klockan 8.30 imorse och sen körde vi igång. Det var kanske.. 30 pers där, från olika länder och åldersgrupper och alla jobbade på flititgt. Det var läsförståelse (läs en text och svara på frågor om den), hörförståelse (lyssna på olika dialoger och föreläsningar och svara på frågor om dem), taltest (läs en text och prata in svar på olika frågor) och skrivande (skriv en akademisk uppsats som svar på en fråga).
Det var inte så svårt egentligen. Bara jobbigt att koncentrera sig intensivt i 4,5 timmar. Vi fick en tio minuterspaus när datorn sa till en att ta det och sen var det bara att hoppa på hästen igen. Hörförståelsen var jobbigast. Jag antecknade som en galning och blev slut i handen och så uttråkade då alla ljudklippen handlade om typ biologi, kolbrytning och ljusfysik. Men som sagt, komplicerat var det inte, det hade inte gått bättre om det hade varit på svenska. Misstag gör man ju alltid liksom och det fanns några frågor med tvetydiga svarförslag där jag säkert valde fel. Plus att jag inte har en aning om hur och vad de bedömmer i tal- och skrivtesten.
Skönt att ha det bakom sig iallafall och skönt att de inte kan säga något om mina antika gymnasiebetyg nu. Resultaten kommer om två veckor senast.

Idag firar jag lördag med en kanelbulle och en massa tidigare försummade serieavsnitt; Glee, How I Met Your Mother, Jersey Shore och  nån bra film hade jag också tänkt se. Och det omtalade Game of Thrones vill jag hinna med att spana in. Hej så länge!

1 kommentar:

  1. Har du hoppat upp på en häst idag?!?! :OOOO

    Haha förlåt, I just had to... Kul att det gick bra iaf.

    SvaraRadera